Nyeste

20 februar 2011

HUS- kjøpet og slik huset en gang var...

Vil dele noen bilder av huset vårt slik det var da vi var på visning tidlig på nyåret 2009





den gamle ovnen i stua

det gamle garderobeskapet i gangen

trappa, slik den var før vi malte

gangen i den nyere delen av huset

det gamle badet (TRANGT!)

Trangt og fælt

småbruket

det som først ble Embrick sitt rom, og nå er Timian sitt

gamle kjøkken

ene delen av stua

huset, slik det var

baksiden


Det var vel egentlig bra at vi ikke viste ALT som måtte gjøres på huset, og tiden det skulle ta, da vi kjøpte det, for da hadde det nok ikke vært huset vårt i dag..

Vi kjøpte det med den viten om at vi

-Måtte rive opp gulvet i stue og kjøkken, siden det ikke var isolasjon under i det hele tatt.
  og lage stubbeloft og isolere, legge gulvspon og nytt gulv.
- Montere ny kjøkkeninnredning
- Legge opp alt av strøm nytt i gamle delen (stue, kjøkken, spisskammers, hovedgangen.)
- Bytte inngangsdør
- Bytte de gamle vinduene i hoveddelen; stue, kjøkken, spisskammers, soverommet vårt)
- Rive og bygge opp igjen gangen i den nyere delen, fordi den var fuktskadet. Var nesten hull i veggen og
  taket var skikkelig råttent.

- og selvsagt masse andre ønsker, som stor veranda, påbygg med flere rom, større bad, verksted i låven (Tom Arnes fantasi), nytt el.opplegg i resten av huset, nytt utvendig tak, bytte ut de vinduene som er "nye", men fortsatt av litt eldre standard osv osv - med hus følger såklart mange ønsker og drømmer.

Men vi falt for stedet, og huset ble vårt. Brukte vistnok laang tid i tenkeboksen. Men siden det ikke var andre aktuelle kjøpere gikk det bra.
Jeg som alltid hadde sett for meg og etablere meg i et boligfelt i sentrum med masse naboer, og mye trafikk, endte opp her "ute på landet".
Jeg angrer ikke et sekund.

Bodde jo i leilighet før, og lot meg ofte irritere over naboene både over, og ved siden av. Å ta hensyn til dem med musikk osv var en ting, og å måtte sove med "sov i ro" i øra da naboer hadde fest, eller besøk til langt på natt og jeg skulle på tidlig vakt, eller Embrick som ikke fikk sove var en annen ting.
Bodde jo i tillegg under en familie som hadde helt feil døgnrytme, de var oppe med masse besøk på natta også var det musestille hele dagen.
Og ikke minst, tanken på all uteplassen for Embrick og vokse opp på, det var nok hovedgrunnen.
Så vi kjøpte hus, ute på landet ;) 6 km fra sentrum er da ingenting med bil.
Brukte jo egentlig bilen hele tiden da vi bodde i sentrum også, så det har ikke blitt noen forskjell.
Stortrives, og det er deilig å ha all den plassen. Stor låve, stor garasje og masse masse plass å boltre seg på ute. Ikke minst for ungene.
Tomta er jo også stor så den klarer seg i massevis.

Men huskjøpet viste seg fort å bli litt av ett renoverings prosjekt da det dukket opp ting vi ikke var forberedt på å måtte gjøre;

- Legge ny kledning på hele huset utvendig.
- Bytte ut alle bunnsville rundt hele huset, da de som var der var helt ødelagte av fukt.
- Og ødelagte var de fordi grunnmuren var skikkelig dårlig - så vi endte opp med å måtte heise huset oog lage ny grunnmur.
- Den gangen i den nye delen av huset som var fuktskadet var verre enn antatt så der måtte alt opp på nytt - reisverk - og vegger og tak. Så da oppgraderte vi like så godt hele den nye delen.
Opp til dagens normale takhøyde, nytt innvendig/utvendig tak og 2 nye rom, og stort bad.

Tom Arne er SÅ handy, dette har gått fordi han er så flink! Han fikser alt selv, alt fra flislegging, muring, taklegging, kabellegging og snekkerjobben. Han er jo tømrer da, men han kan jo alt.
Han er virkelig verdens flinkeste!
Så har all malingen, tapet, isolering og sånt vært min jobb. Vi er et bra team <3

Nå er huset nytt fra grunnen av og det er både godt og bra. Vi mangler bare ( av store ting) taket på hoveddelen, det bør vi ta siden det lekker mye varme. Men det får skje da det skjer ;)

4 kommentarer:

  1. heisann minde!!
    så fiiin blogg,den skal jeg absolutt følge!!så får du bare gi meg mailadr din om du vil ha en invitasjon til mammabloggen min,hih..
    ahhhh drømmen om eget hus!!!dere har vært superflinke!!mamma og pappa skryter så fælt av dere(de skulle nok også helst ha sett at noen av deres egne barn også hadde kjøpt seg et småbruk i trysil;) )

    SvarSlett
  2. Takk Linda. Koselig at du vil legge deg til som følger:) Blogger du å?? Da sender jeg deg melding for den vil jeg gjerne følge.
    Hehe dem gjør det ja, trivelig. Kan da skjønne dem ønsker noen av unga sine boende her ;p Men dere er vel så by-etablerte alle mann?!
    Takk igjen for koselig kommentar:)

    SvarSlett
  3. Kul blogg, blir spennende å følge med. Da regner jeg med dere kobler deres kamera-mobiler opp mot Blogger? Veldig kjekt. Enda bedre om du har en mobil med Google's Android på..

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelig kommentar Roger (en Roger jeg kjenner heller?)
    Har jo ikke sånne finesser på mobilen min jeg, så det du nevner har jeg ikke peiling på. Såvidt jeg fikk til denne bloggen vet du:) Men kunnskapen kommer nok, og flere bilder fra husrenovering loves også:)

    SvarSlett

Har du lyst til å legge igjen en kommentar eller en liten hilsen,
så vit at jeg setter veldig stor pris på det ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...