Nyeste

19 desember 2013

Oppskrift på gluten og sukkerfrie pepperkaker

Jeg har tatt juleferie! Fra høgskole-benken og fra jobb.
Nå blir det studier og jobb hjemme noen timer i stedet, og det føles veldig greit.
Så langt er huset skrubbet på tak og på vegger og i morgen mens ungene har sin
siste skole og barnehage dag før ferien skal jeg gjøre det samme med alle gulv i huset.
Huset er pyntet, røde gardiner hengt opp og de siste kakene skal bakes på lørdag.
Jeg ligger med andre ord godt an til å kunne bli ferdig til jul FØR jul!

Egentlig hadde jeg planlagt å ikke styre og stresse så mye i år da jeg skal bruke (nesten)
hele ferien med anatomi boka i fanget. Men det ble jo fort klart at jeg aldri kom til å klare å
slappe av og roe meg ned med den boka hvis det ikke ble ordentlig ordnet til jul..
Jeg elsker jo julen og alt som hører med. - Og da må det jo være som det skal også..!

Jeg vet at det er gamle lesere som er nysgjerrig på hvordan det går med kost og trenings-
forandringene mine da jeg ikke har fått oppdatert dere på mange uker.
Men jeg gleder meg til å fortelle og lover en oppdatering ganske snart.
Jeg gikk inn for en helt sukkerfri førjulstid, med minimalt med karbohydrater fra 1. desember.
Det går veldig bra.
Null sukker betyr jo ikke null kos, så i stedet for de vanlige julekakene har jeg i år prøvd ut
noen lavkarbo og sukkerfrie oppskrifter. Det jeg endte med å legge på førsteplass er
Funksjonell mat's gluten og sukkerfrie pepperkaker. De var fantastiske!


Gluten og sukkerfrie pepperkaker

50 gr mandelmel (fettredusert)
40 gr FiberFin
1/2 ts bakepulver
2 ts kanel
1/2 ts kardemomme
1/2 ts ingefær
1/2 ts nellik

50 gr smør
4 ss sukrin gold
1 ss Yaconsirup
1 eggehvite

Fiberhusken tilhører en annen oppskrift og skulle egentlig ikke vært
med på dette bildet.. Yacon sirup hadde jeg ikke så jeg brukte vanlig
lys sirup fra vanlig butikk.
 


Fremgangsmåte
Bland mandelmel, fiberfin, bakepulver og alt krydderet i en bolle.
Pisk romtemperert smør, sirup og sukrin gold i en egen bolle.
Ha i eggehviten og pisk videre i ett par minutter.
Tilsett det tørre og bland alt godt.
Sett deigen i kjøleskapet i ca. 10 minutter.

Det kan hende den blir litt klisette, men da kan du bruke fiberfin på hender og bakepapiret/
underlaget. Kjevl ut og behandle som vanlig pepperkakedeig. Bruk formen og stikk ut figurer.
Stekes i ca. 8 minutter på 180 grader. Midterste rille i ovnen.



Jeg er en "hjemmelagede pepperkaker med melis og nonstop" o'man, så jeg mener at det
ikke er noe som kan erstatte det. Men jeg ble ordentlig overrasket over disse.
De var skikkelig gode, og jeg brukte bare 3 døgn på å tømme boksen med ca. 25 pepperkaker!
(Men det helt uten dårlig samvittighet. Flott!)


God bakst!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du lyst til å legge igjen en kommentar eller en liten hilsen,
så vit at jeg setter veldig stor pris på det ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...