Nyeste

02 mars 2014

Fastelavensboller uten sukker og gluten



Husker ikke hvor jeg fant oppskriften da jeg har googlet hele uken og funnet overraskende
mange oppskrifter på fastelavensboller som passer mitt kosthold. 

Disse bakte jeg i morres og er forøvrig de første bollene jeg har prøvd meg på uten mel og sukker. Smaken var mye bedre enn forventet og faktisk best uten kremen.

Du trenger

4 egg
4 ss sukrin (eller sukrinmelis)
4 ss fiberhusk
50 g smeltet smør
2 ts kardemomme
1 dl fløte
2 ts bakepulver
1 dl kokosmel (jeg sliter med å bli glad i kokossmaken i bakst så jeg brukte 0,5 dl mandelmel og
0,5 dl kokosmel)
1 egg til pensling

Pisk egg og sukrin til eggedosis. Ca. 7-10 min med håndmikser. 
Smelt smør og bland dette med fløten. 
Tilsett i eggedosisen. 
Bland alt det tørre og visp det inn i det flytende.
La deigen stå i 10 min til den har svellet og blitt ganske fast. 
Fukt hender og ta litt og litt deig å rull til boller i hendene. Jeg fikk 10 boller av oppskriften.
Pensles med egg og stekes midt i ovnen i ca. 20 min.
 



 
Luftige! Selvom jeg synes de sank noe sammen etter steking..
Som nevnt best uten krem, og nesten enda bedre som rundstykker med lettsyltetøy eller salami!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du lyst til å legge igjen en kommentar eller en liten hilsen,
så vit at jeg setter veldig stor pris på det ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...