Nyeste

19 august 2014

Hjemmelaget fiskegrateng

På tirsdag sto det fiskegrateng på middagslista og den skulle være hjemmelaget. 
Jeg er i utgangspunktet veldig glad i den gode, gamle hjemmelagde fra Findus. Men nå som hverdagen er ordentlig i gang igjen passer en hjemmelaget versjon kostholdet mitt mye bedre.
(Tvi tvi! Det er hardt å bane seg inn på bedre matvaner etter en altfor søt og god sommer)

Jeg googlet og fant fotballfruas fiskegrateng og brukte oppskriften hennes som base i bakhodet mitt. 

Du trenger (til 4 personer) 

- 2 pakker Findus gourmet torsk
1 gulrot
1 Purreløk
Under 1/2 rød løk
1/2 sellerirot
En klype salt
En klype pepper
Ca 1 dl fløte (tatt på øyemål, men CA.) 
3/4 del av en boks creme fraise
1 boks kremost fra Tine av typen afrikansk paprika. 
- masse revet ost ( ca 1/2 pakke av ferdig revet pizzaost med Jarlsberg og Norwegia) 



Fremgangsmåte 
Kutt grønnsakene og fisken i skiver og terninger, og husk at det er en fordel at bitene er ca like store i størrelse. 
Smør en ildfastform og ha grønnsaker og fisken oppi formen. Hell over fløten, ha i salt og pepper, kremosten og creme fraise. Rør alt sammen så det blir godt fordelt alt sammen. 
Stekes midt i ovnen på 180 grader i ca. 40-45 minutter.
Ca. Halvveis i steketiden drysses osten på. 
Kan serveres med macaroni og kokte poteter til de som vil ha sånt. 


Fotballfrua steker grønnsakene litt i pannen først. Det gjorde ikke jeg og jeg ble veldig fornøyd med resultatet likevel. Til tross for at jeg også hadde Sellerirot oppi som er en "veldig hard grønnsak". 
(Men så liker jeg litt tyggemotstand også)

Hun bruker også to bokser med kremost. Jeg kjente ikke så mye til smaken av kremosten, så er man glad i slikt kan nok to bokser med fordel brukes. Mannen som derimot er bedre på smaker synes det var passe med en boks..  

Håper det smaker!! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du lyst til å legge igjen en kommentar eller en liten hilsen,
så vit at jeg setter veldig stor pris på det ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...