Nyeste

05 februar 2015

Bleiekake og babyshower

Min søte venninne ventet bebis i desember og vi syntes (i november) at hun fortjente en koselig kveld med henne og bebis i fokus før hverdagen deres skulle endre retning!
Vi klarte å overraske henne og endte med en koselig kveld med mye moro.

Bleiekake kan antagelig lages på flere måter, men min "oppskrift" kommer her.


Jeg startet med å klippe en runding av stiv og tykk papp og "pakket" den inn i aliminiumsfolie med brettene på undersiden av platen. 


Så rullet jeg sammen bleier og snurret rundt gummistrikker. 
Jeg er litt usikker på antall bleier som gikk med, men antar 35-45 stk. Størrelsen på kaken kan selvsagt også gjøres annerledes. 


Jeg satte så bleiene rundt ett papprør som jeg holdt fast midt på platen. Det gjør kaken stivere/sammensatt og lettere å håndtere da den er ferdig (Papprøret jeg brukte var fra en tom gavepapir-rull. Men en pinne eller tom kjøkkenpapir-rull kan også brukes.)
Bleiene festet jeg med en gummistrikk til som gikk rundt alle bleiene i hver etasje.


Lag smalere og smalere etasjer ettersom hvor høy du vil ha kaken. 


For å dekke gummistrikkene og gjøre kaken finere festes/knytes et passende silkebånd rundt kakens etasjer. 

Cellofan gjør seg utenpå eller rundt, og gir et koselig gavepreg (synes jeg), i tillegg til at den pakker inn kaken og gjør den lettere å håndtere/frakte. 





Som en ekstra gave festet jeg diverse hudprodukter til babyen, smekke og bamse under silkebåndet. 

En enkel, og veldig fin barselgave! 
(Eller "før-babyen-kommer-gave") 
Og den kommer til god nytte også, smil! 

I løpet av kvelden og innimellom baby-prat hadde vi morsomme leker. Det hører jo selvsagt med! 
Jeg hadde på forhånd samlet flere baby, Barsel og barn relaterte ting som tåreflasketut, stikkontakt-sikring, vindussikring, ammeinnlegg, smokk, rangle, bitering, kondom (smil), vott, medisinskje, salve, pudder og temp-måler som hun skulle kjenne på å gjette hva var med skjerf foran øynene. 

Vi målte omkretsen på magen hennes med gjetting først, og vi hadde en gjettekonkurranse som vi ikke fikk fasiten til før babyen var her; kjønn, dato, vekt, lengde, ikke hår/hår.. 

Vi tegnet smokk i munnen på en baby-tegning med skjerf foran øynene, der det selvsagt var om å gjøre å få den beste plasseringen. 
Den beste (eller morsomste) konkurransen var bleie-bæsje-sjokolade-smake-konkurransen. Vi kjøpte inn 3 sjokolader som ble smeltet en og en og klint i 3 bleier. Det stivnet jo såklart og så (nesten ekkelt) veldig ekte ut! Smil
Den gravide grøsset, smattet og smakte og gjettet hvilke sjokolader det var.


Vellykket! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du lyst til å legge igjen en kommentar eller en liten hilsen,
så vit at jeg setter veldig stor pris på det ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...