Nyeste

22 januar 2012

Kreativ søndagsmorgen

I dag sto jeg opp med lage-lyst. 
En sterk trang til å gjøre noe, og etter å ha rotet fram
utstyr bestemte jeg meg for å lage gode, gammeldagse
tennbriketter

For å lage slike trenger du:
* Avispapir
* Hyssing
* Stearin (gamle lys-stomper/rester)
* Kjele og evt. annen balje for "vann"bad
* Gaffel
* Fat til å la de tørke på



Start med å klippe opp avispapir i ca 10 cm brede strimler,
og dele hyssingen i biter på ca 50 cm.




Jeg brukte en gammel kjele som jeg uansett ikke ville brukt til matlaging
så jeg smeltet stearinen direkte i den.
Ellers kan det kanskje være lurt å ha en balje som tåler varme oppi
en vanlig kjele mens man smelter stearinbitene.
(Ala vannbad)




Jeg brukte 2 avisstrimler oppå hverandre pr. tennbrikett. 
Etterfulgt av å snurre hyssingen rundt og duppe de i stearinen.
De kan godt ligge i kjelen/baljen en liten stund slik at 
stearinen rekker å trekke seg godt inn i både avispapir og hyssing.



Ferdig resultat!




De brenner veldig bra og legges såklart i peisen
sammen med vanlig fyringsved.




Da de var avkjølt snurret jeg en annen hyssing rundt og knytte
på blondebånd.
Jeg pakket to "bunker" inn i cellofan og lagde merkelapper
av gavepapir med vintage-bilder og knytte på med annen hyssing.

En fin gave til noen man er glad i, som også trenger varme i vinter ♥



Minsten hviler og når han våkner skal vi til min kjære søster 
å gå på ski, ake, grille pølser og kanskje ta en scooter tur.
Lovely sunday! ♥
I alle fall sett vekk fra at min kjære i går var kvalm og kastet opp
og den gnagende angsten for at det er noe på gang.
Vi vil ikke ha omgangssyken i hus!!



Ha en fin søndag dere også!

2 kommentarer:

  1. DET var et flott tips. Aldri hørt om før, og lekkre var de og : )
    -Flink du er : )

    -Ha en fin, fin torsdag
    Klem Karina : )

    SvarSlett

Har du lyst til å legge igjen en kommentar eller en liten hilsen,
så vit at jeg setter veldig stor pris på det ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...