Nyeste

04 mars 2012

Fra soverom til... (advarsel langt innlegg!)

Nå har vi hatt noen timer ute i sola med aking og pølser.
Like gøy og godt hver gang. smil!
Minsten hviler og før vi reiser på bursdag vil jeg dele bilder
av rommet jeg nå jobber hardt med.

Da vi kjøpte huset var dette rommet brukt som soverom.
Det var grønt og trehvitt. 


Det hadde to små vinduer og en unormal lav takhøyde.


Vi hadde sovesofa og skrivebord på dette rommet det første året.
Altså kombinert kontor og gjesterom.

Da vi bygda ut huset våren 2010 var meningen at dette fortsatt skulle
være kontor og gjesterom, og at 2 åringen (som da var nesten 3 år)
 skulle få ny rommet sitt innenfor dette i det nye bygget.


Her er handymannen i gang med påbygget og bak han
er de to små vinduene inn til rommet jeg nå skriver om.
Vi konsentrerte oss om å gjøre ny rommet til da 2 åringen ferdig først,
og så det nye badet. 
Det hastet mest for termin med lillebroren nærmet seg i september 2010.

Da lillebroren kom sto det nye rommet ferdig til han som da hadde 
rukket å bli 3 år. 
Badet nærmet seg ferdig og det ble en liten pause for handymannen før
han fortsatte med det vi hadde brukt som kontor/gjesterom
gjennom høsten og tidlig vinteren 2010.


(bilde tatt fra nyrommet til da 3 åringen inn mot kontor/gjesterommet)

Han rev taket på rommet, tok opp veggene og byttet det som trengtes
og han begynte så å bygge alt opp igjen. 
Vi hadde bestemt oss for å utnytte høyden på det nye taket og
lage et rom med full takhøyde med mulighet for senere
å lage en hems for ekstra lagringsplass eller et fremtidig 
lekerom for ungene.

På bildet over synes det hvor det gamle taket gikk og det
kommer fram at vi bygde nytaket mye høyere.


Mot juletider dette året begynte rommet å ta form.
Vi la laminat på gulv og den høye veggen med full takhøyde. 
De tre andre veggene ble malt i en (fæl) blå-lilla farge.
Det var handymannen som insisterte på et rom med farge da
hele huset ellers var hvitt og lyst.

Tiden gikk og ett år etterpå var jeg kjempe lei av hele rommet.
Spesielt fargen. Til min lykke var handymannen enig og vi gikk
sammen og malte rommet antikkhvitt. 



(høyt oppunder taket)
Rommet ble mye bedre da lilla fargen var borte,
men på innsiden kunne jeg kjenne at jeg fortsatt ikke var
helt fornøyd. På soverommet vårt i andre etasjen
hadde jeg motsatt problem, det var et rom jeg var veldig fornøyd med
og gjerne skulle sett at vi kunne bruke mer.

Jeg sto altfor ofte i døråpningen, kikket og prøvde å tenke ut 
en annen romfordeling slik at soverommet vårt kunne bli noe annet.
Jeg skrev om mine forvirrende tanker i dette innlegget i januar i år.
Jeg så for meg ett "alt-mulig-rom" på soverommet vårt,
kontor, hobbyrom, loftstue...!



har derimot planene brått blitt en realitet.
Kaoset i hodet har lagt seg og jeg har gjort det morsomste først;
nemlig å handle inn møbler, innredning og interiør til hovedsaklig
to nye barnerom, men også noen godbiter til vårt nye soverom.
Jeg har begynt å male to steder og jeg nærmer meg halvveis i selve jobben.
Handymannen har snekret hemsen vi hadde planlagt på rommet,
han har laget et ribbevegg opp til hemsen og nå er det min jobb
å få malt, flyttet og byttet om og lage et barnerom ut av dette.

Jeg hadde en tanke om å male denne laminat veggen i en dus, lys
blå farge og etter å ha googlet blått og duse farger
fant jeg mye gustaviansk blå og jeg forelsket meg i den fargen.
Kan jeg oversette den til gammeldags blå? Smil!
Vakker er den i alle fall og gustaviansk blå blir det.

Den maritime stilen kom for fullt i butikkene i fjor sommer og ble 
noe brukt utendørs hos oss gjennom i fjor sommer også har 
4 åringen hatt noen puter på sitt rom i gjennom vinteren.
Jeg kommer til å videreføre denne stilen, bare plusse på masse mer
på det nye rommet hans. 

da går vi fra soverom til kontor og gjesterom til barnerom.

Til deg som fortsatt henger med, TUSEN TAKK!


2 kommentarer:

  1. Hei! Det gjelder porto på trekasser på mica.no :) det billigste blir norgespakke til 160 kr. Kan nok sende to kasser i en norgespakke om du ønsker flere. Ta kontakt på post@mica.no om du lurer på noe! Grete for mica.

    SvarSlett
  2. Takk:) Godt mulig det blir en best. etterhvert.

    SvarSlett

Har du lyst til å legge igjen en kommentar eller en liten hilsen,
så vit at jeg setter veldig stor pris på det ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...