Nyeste

04 juli 2013

Livsstil endring - update, del 1

Jeg har blitt spurt om å skrive et innlegg med trening og aktivitet som tema, og jeg vil
så klart gjerne dele, men jeg velger å gjøre det over to innlegg så det ikke skal bli så langt.
Starter med en oppdatering på helsefronten, og lover innlegg med mine treningsvaner i løpet
av de nærmeste dagene.

Den "nye" hverdagen min går utrolig bra!
Jeg har blitt noen kilo og enda flere cm mindre siden start
etter påsken i år, noe som gledelig har
resultert i mer energi og en lykkeligere Minde.

Det er fantastisk å endelig ha klart det, og bare det har gitt meg mer selvtillit. JEG som SÅ sukkeravhengig har faktisk
klart å kutte ut godteri, kaker og kjeks i hverdagen, og ja
faktisk i helger også..! Helt utrolig.
Jeg har hatt en planlagt "sprekk" i Tyrkia. Der koste jeg meg
med brød til frokost, pommes/bakt potet til biffen, is på
dagen og en sjokolade noen kvelder.
Jeg holdt på mitt "løfte" til meg selv, at jeg ikke skal drikke kalorier, og valgte derfor kaffe, light brus og vann hele uken.
2 uker etter at vi kom hjem veide jeg det samme som før vi
dro, og det var derfor helt greit og godt med en sånn uke.

Uka etter var vi i barnedåp til min niese og som vanlig i dåp var fristelsene mange med koldtbord,
varm mat og et stort kakebord. Jeg var jo forberedt på fristelsene og bakte i forkant en
lavkarbo/sukkerfri gulrot kake fra produsenten Easy living som jeg hadde med til dåpen.
Dagen ble med en bit ostekake i tillegg til kakebiten jeg hadde med meg.
Stolt! Men samtidig vet jeg at å kunne unne meg litt en og annen lørdagskveld, eller på ferie gjør det
lettere å lykkes på lang sikt. Jeg har jo ikke rast ned i vekt, men hatt et gjennomsnittlig vekttap på
0,6-0,8 i uka og det er jo også helt etter boka i forhold til resultater som skal kunne bli varig.
Blir det for strengt er jo sjansen større for å falle helt tilbake til gamle (u)vaner. Ikke sant?
Sommeren har videre fortsatt med avslutning i min barnehage, i ungenes barnehage og diverse
andre sammenkomster med mye kaker og igjen fristelser. Jeg har funnet ut at kaker er et hakk
verre enn godteri. (Jeg elsker kaker!)
Da jeg var forberedt på at fristelsene ville bli veldig harde tok jeg med meg en bit av
LK gulrot kaken som jeg bakte til barnedåpen. (Egner seg nemlig veldig bra i fryseren..)

Jeg har kanskje egentlig alltid vært en "utsetter", utsatt veldig mye. Men spesielt trening og kostholds
endringer. Det siste året begynte jeg på en ny livsstil, diett, treningsprogram eller sunnere hverdag
hver eneste mandag. Jeg sprakk så på onsdag og bestemte meg for å begynne på mandag igjen..!
I påsken i år hadde jeg samme tankegang. Jeg skulle kose meg i påsken og begynne på den nye
livsstilen første hverdag etter ferien.
Onsdag 4 april var godis kassa (ja, vi hadde faktisk en hel kasse med godteri i hus) båret ut i
låven og skapene var renset for kjeks og kaker. Jeg skulle igjen begynne med en sunnere hverdag.
Denne gangen har jeg også klart det! Stort smil!
Jeg tror ikke jeg kan sette fingeren på nøyaktig hvorfor jeg har klart det denne gangen, men jeg
tror at jeg fikk nok til slutt.
Da man har begynt en sunnere hverdag hver mandag i over ett år og misslyktes hver uke
blir alt generelt tyngende. Jeg er sta som person og hater jo egentlig å ikke lykkes.
Da alle bilder som ble knipset av meg så forferdelige ut. Et selvbilde som ikke stemte overens med
hvordan jeg ville ha det. Diabetes hos pappa og bestemor, overvekt hos foreldre, den evige
mangelen på energi (og kondis) og enda en sommer i møte hvor jeg helst ville gjemme meg bort
i joggebukse og hettegenser. Nok ble til slutt nok og jeg tror summen av alt er grunnen til at det
har gått bra denne gangen.


Som tidligere nevnt leste jeg jo alt jeg kom over av helse artikler, trening, livsstil, kosthold,
dietter osv! Jeg leste om viktigheten av vitamin D og Omega 3 og
jeg leste om kost tilskudd i forbindelse med endring av livsstil.
Til jul sto derfor Eskimo omega 3 på ønskelista.
(Eskimo fordi den ble best i test på TV2 hjelper deg høsten 2012).
Jeg fikk tablettene til jul, men utsatte start av dem også til i slutten av
mars. Må føye til at jeg er så fornøyd med disse, fordi jeg tidligere har
slitt med sure oppstøt, halsbrann og vond smak av Tran/omega 3
tabletter. Jeg fikk konstatert D vitamin mangel etter en blodprøve
hos fastlegen og begynte derfor med tilskudd av vitamin D, noe som
straks ga meg noe mer hverdags energi.
(D vitamin mangel er veldig vanlig i vinter halvåret i Norge.) 
Jeg har lenge vist at krom kan hjelpe mange med søtsug og jeg har vel
også kjøpt det en gang i fortiden, men aldri vært flink til å holde ut
en periode.
Jeg er ikke veldig glad i å svelge tabletter og da første tablett blir glemt faller jeg ut av "kuren".
Etter påsken hadde apoteket her krom tabletter på tilbud og jeg kjøpte med en boks hjem og begynte
med en tablett daglig etter påsken.
Jeg tar altså tilskudd av vitamin D, Omega 3 og krom.
Jeg tør ikke påstå at krom fungerer, men jeg innbiller meg at på dager hvor jeg har glemt tabletten
kjenner jeg mer på det gamle søtsuget..!
Placebo eller ikke..? Jeg vet ikke. Smil



Jeg er fortsatt ikke fanatisk angående karbohydrater, men velger å fortsette å holde meg unna 
brød, gjærbakst, poteter, vanlig pasta, kjeks, kaker, godteri og den slags. Jeg kan ikke si
at jeg er 100% på et lavkarbo kosthold fordi jeg spiser ikke store mengder fett. Lc kanskje?
Men ikke LCHF (LowCarbHightFat) og jeg er heller ikke på et grovkarbo kosthold da jeg 
ikke spiser brød, frokostblandinger og andre matvarer som er godkjent på grovkarbo. 
Jeg har bare funnet min vei som fungerer for meg!
Jeg trener fortsatt 3-6 ganger i uka, men har mål om en form for aktivitet på minimum 30 minutter
hver dag. Jeg drikker ikke kalorier, med unntak av de få som finnes i Fun light saft, te og kaffe.
Jeg spiser også minimalt med frukt, men mye bær. Jeg spiser mye nøtter, fiberrik og litt skyr.
Jeg har salat eller grønnsaker som tilbehør til nesten alt av lunsj og middags måltider.
Har det vært dager med fristelser jeg ikke helt har klart å motstå (for det har jo skjedd), da har
jeg klart å stoppe før jeg har spist alt for mye. En viljestyrke som er sterkere enn noen gang før!
Jeg har lært meg at å holde meg helt unna er bedre enn å "bare" skulle ta en. 
For jeg vet at en, fort blir flere! 

Mer om trening kommer!

-Minde Caroline


.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du lyst til å legge igjen en kommentar eller en liten hilsen,
så vit at jeg setter veldig stor pris på det ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...