Nyeste

10 juli 2013

Trening del 1 (styrke, treningssenter-trening)

Jeg lovet et innlegg med trening og aktivitet som tema og siden både styrketrening og
kondisjonstrening opptar meg for tiden velger jeg å dele det opp i en del 1 og en del 2 så dere
skal orke å henge med. (Jeg har jo aldri vært flink til å skrive kort..)

Jeg har vært medlem på det lokale treningssenteret Spenst i nesten 3 år sammenhengende nå, 
og også noen år lengre tilbake i fortiden. 
Jeg har vært veldig flink i perioder, men oftest falt ut etter noen gode måneder/uker for så
og ha et lengre opphold og så startet igjen.. (Om og om igjen..)
Ordentlig tak tok jeg etter nytt år i år, da jeg ble hardere med meg selv, og skrudde opp
forventningene mange hakk. Jeg leste Internett opp og ned og på Facebook kom jeg
over Fitnessbloggen. Jeg trykket liker og får nesten daglig tips om gode artikler fra 
Fitnessbloggen på Nyhetsveggen på Facebook. 
Inne på bloggen fant jeg en artikkel om styrketrening for nybegynnere og en øvelses guide
for nybegynnere. Mange av øvelsene i denne artikkelen var kjente for meg da det stort sett
alltid har vært mest styrketrening jeg har holdt på med på Spenst. (Det liker jeg nemlig, i 
forhold til utholdenhet/kondisjons trening som jeg tidligere H-A-T-E-T!)

Jeg tok utgangspunkt i disse øvelsene og satte sammen mitt eget program. Jeg la i tillegg på
noen øvelser som hadde fått min interesse fra andre artikler i blader og på nett.
(Jeg abonnerer på ShapeUp, I form og LevBra og får mye "inspirasjon" derfra)

Resultatet ble noe lignende dette

Overkropp 
- Nedtrekk foran 
- Arnold press
- Biceps curl
- Sittende roing
- Push downs
- Korsrygg på treningsapparat

Underkropp
- Hip thrust
- Beinpress
- Knebøy med Kettlebells

Mage
Magen trener jeg i slynge, eller terapimaster som det egentlig heter.
Tau som henger fra taket med "belte" i mellom som jeg har beina mine oppi.
Altså må jeg ha kontroll på balansen i mens jeg ligger i planken vanlig og på siden.
Jeg trener også sit ups på stor trenings ball. 

(side planken i terapimaster/slynge)

Jeg har som mål å ha minimum 3 styrke økter med ovennevnte program på Spenst i uka og i tillegg 
har jeg som mål å være i en eller annen form for sammenhengende aktivitet i minimum 30 minutter om 
dagen. Alt fra husvask, gå/sykkel/jogge tur, trampoline med ungene eller gå i trapper (osv!)
Er det en dag jeg er litt mildere mot meg selv og kan tillate meg trenings fri er det oftest mandager.
Mandag og uke start er alltid dagen med minst energi.

Jeg deltok tidligere også aktivt på gruppetimer som Zumba, Piloxing og Pilates på Spenst og
er fortsatt både sur og lei meg for at de sluttet med det tilbudet. 
Gruppe timer er supert og det var stor stas at hotellet i Tyrkia hadde Sats timer så jeg fikk
delta på sirkel trening og Aerobic i løpet av uka der.  De to store fordelene med gruppe timer
er at du har et klokkeslett å forholde deg til og at du gir alt. Man vil jo ikke være den som ikke
henger med i det hele tatt på bakerste rad..!? Anbefales!

Jeg har lest titalls artikler om jenter og styrketrening. At jenter stort sett er redd for store 
muskler og derfor ofte velger å trene mange repetisjoner med lette vekter. Denne går igjen
i alle artikler om det tema. 
Jeg var også der før, men etter påske gikk jeg hardt på og begynte å trene "som gutta".
Jeg tar få repetisjoner, alt fra 3-8 med så tunge vekter at den siste repetisjonen er alt jeg kan orke.
Jeg har aldri før fått resultater så fort og tror det er derfor jeg nå føler meg hekta.
Mannen drar stadig på smilebåndet da jeg strammer muskler foran speilet på badet! Det er jo
veldig gøy da jeg kan se at det har skjedd forandringer.. Smil
Jeg har aldri skjønt meg på jenter (og forsåvidt også menn) som driver body fitness, altså såkalte
bodybuildere. De som har enorme muskler. Jeg har alltid syntes at det er veldig lite pent.
Men jeg skjønner faktisk avhengigheten/kicket og følelsen de sikkert har da musklene blir større
og større og de mer og mer hekta. Det er jo veldig moro!
(Jeg skal ikke begynne med body fitness og bli bodybuilder av noe slag, bare så det er sagt)


Å ikke være barnefri er ingen unnskyldning.. De kan alltid inkluderes i treningsprogrammet
(som vekter..?) eller bli med på treningsøkta. Selv i Trysil finnes et lite leke/TV rom for ungene.
Min minste er en meget Utålmodig fyr, så det hender han får sitte, eller ligge på gulvet
ved siden av meg og apparatet jeg er opptatt med. 
Har jeg han med på trening sparer jeg apparater der jeg sitter og har armene fri 
til sist i programmet så han som nødløsning kan sitte på fanget under de siste øvelsene. 
Bortskjemt? Ja sikkert. Smil



For medlemskapet på Spenst betaler jeg 379,- i måneden. Det var i fjor 499,-, men siden senteret
la om å ble et såkalt "nøkkelkort senter" uten bemannet resepsjon hele tiden gikk prisen ned.
Noe som bare skulle mangle siden de kuttet ut alt av gruppe timer.. 
Etter 12 mnd blir forresten prisen 299,-

Mine tips til deg som vil i gang med trening er å alltid ha med styrketrening i trenings planene dine. 
Trener du for å gå ned i vekt/fettprosent er faktisk styrketrening viktigere enn utholdenhet (i følge
Fitnessbloggen og artikkel i nyere LevBra.) Styrketrening øker forbrenningen din i mange timer etter
at økta er ferdig, og jo mer muskler jo høyere forbrenning i hvilemodus. 
Jeg anbefaler også å finne en godt program som du har tillit til. Eventuelt få noen du har tillit til som 
har kunnskap nok til å sette opp et program for deg. Eventuelt en PT? (PersonligTrener)
I begynnelsen er det jo mer motiverende å følge et program som lover resultater på bare noen uker.
Lettere å holde ut hvis du stoler på at resultatene kommer!
Tren tungt! Det skal svi i musklene ved de siste repetisjonene.
En treningspartner er også lurt. Da kan man dra hverandre med på dager der den ene har mindre 
energi og lyst. Men husk at du er du og partneren er en annen med andre utgangspunkt.
Alt for mange som sammenligner alt, trener likt osv. Men det blir ofte feil fordi opplegget skal
passe for DEG! Ingen andre.


-Minde Caroline






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du lyst til å legge igjen en kommentar eller en liten hilsen,
så vit at jeg setter veldig stor pris på det ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...